Monday, July 03, 2006

الشاب الجامد التنين

يوم آخر جديد في جمهوريه السلام أو أرض السلام أو سلامترو أو المعروفه ب(قهوه السلام) ذلك الصرح العالمي الذي تم تشييده بشارع كابول منذ حوالي عقد من الزمان متحديا قوي الطبيعه و قوي المحافظه و البلديه و شكاوي السكان و ... و ... إلخ
دخلت القهوه مع جعفر -واحد صاحبي- ذي الناس المحترمين (يا نااااااااصر ... هات أتنين قهوه زياده) .... ناصر بيبرطم -كالعاده- ( ربنا يسهل) ( هيسهل بس أنت أنجز و خلصنا)
الشباب قاعده ذي ما سبتهم أمبارح في نفس الأماكن و مازال أيمن صبري-أقوي رجل في العالم اللي بيرفع التمانيه و عشرين بأيد واحده- بيلم الأتاوه من القهوه و قيمتها ربع جنيه .... رشدي قاعد يضحك .... علاء بيتكلم في التليفون.... مندي و جمعه بيشتغلوا طارق... و هشام قايم عشان رايح درب المغربلين بجوار حاره البهلوان يجيب حاجات مفهمتش هي أيه بالظبط -قال يعني أنا فهمت حاجه أصلا من اللي فات-
سيبك بقي من الحوار ده كله .... ده روتين القهوه مفيش جديد في الكلام ده .... يعني أي زبون في القهوه حافظ الكلام ده .... الحوار المهم عن الشاب الجامد التنين اللي شرفنا بعد غياب أكتر من سنه عن القهوه كان من الشباب الأتيله علي القهوه و الحمد لله بطل ييجي ... بس أهو قرر يرجع تاني .... داخل القهوه ضارب التيشرت المومو الحمره و الشورت و السلسله و العلبه الأحمر و الشبشب الديزل ... يعني ناقصه يافطه مكتوب عليها (أنا جامد آخر حاجه)

المهم يا معلم شرفنا بمجالسته الجامده و بدأ يحور مع علاء و شويه رفع الموبايل الجامد بتاعه
و أتكلم .... أتكلم كتييييير قوي بس الصراحه مقلش كلمه عربي .... كله أنجليزي و أنجليزي أكاديمي كمان أللي هوا نظام سايمن رامستن بتاع نايل أف أم .... من الآخر يعني بيتكلم أنجليزي مش عشان حاجه لمجرد التناكه و أنا مبحبش الناس دي الصراحه و بعدين أنت قاعد عل قهوه مش قاعد في ريبريزنتاشن
خلص تليفونه ولع سيجاره جامده بالولاعه الجامده و بدأ يحور مع علاء تاني

شويه بنرمي ودن أنا و مندي و جعفر بنحاول نشارك الشاب الجامد في الحوار يمكن نبقي جامدين ذيه .... أتكلم معانا شويه في حوارات هبطانه مفهمتش الصراحه هوا عايز أيه ... بس ده طبعا عشان أنا مش جامد خالص .... بدأ يتكلم مع مندي شويه في حوار و كل شويه أنا و جعفر نرمي كلمتين لأثبات وجودنا -ليس إلا- المهم أننا دخلنا في نص الحوار بين مندي و الشاب الجامد
الجامد: أنت بتشرب داساني؟؟؟
مندي: أيوه .... ساعات يعني
الجامد: أصلها بتعتي.... هاهاهاها
نظره أندهاش و عدم فهم و تعجب و حيره و غباوه بتترسم علي خلقه مندي و خلقتي و خلقه جعفر
الجامد( لاحظ النظرات و فهم مستوي الفكري المتواضع للناس اللي حوليه و قال أطنتط عليهم فولع سيجاره جامده -تانيه- بالولاعه الجامده): لأ يعني هيا مش بتاعتي بالظبط بس أنا لما كنت سوبر فايزر في شركه الهأي كنت بقدم أبليكاشنز عشان التيت و الشريت و كلام كبير و أنا أنا و *** أتني و طبعا عملت ليكتشرز في ال أم أس أيه -متفهمش ليه- مع الأسيستانتس بتوع دكتور محسن و طبعا أنا اللي كنت بعمل كل حاجه و محدش كان بيساعدني و عملولي تمثال في داساني أنك . بعد المجهود الخرافي اللي أنا عملته ..... لكن بعد ما سبتها و أكتشفت أنها كانسرد أي ميين مسرطنه يعني يا جهله ..... حاربت كتير عشان نوقف الأنتاج و ساعدنا الناس عشان يعرفوا الموضوع ده...( تليفونه الجامد بيرن).. أيوه يا داد .... اي أم كامينج ... باه باي سوري يا جماعه بس لازم أمشي .... سلام يا علاء و حاسب علي الببس الجامد و روح

أول ما خرج من القهوه أتقلبنا صراصير علي الأرض من الضحك .... مكنتش مصدق أن ده بيحصل ولا أنا أزاي كنت ساكت و مضحكتش في وشه .... سيبك من أني أحور معاه أنا ساعتها دماغي كان هيطلع فيها عين تالته من كتم الضحك
و بعدين أحنا مالنا أصلا بالحوار ده ينعل أبو دساني يا أخي علي أبو .... و لا بلاش يا عم الجامد

5 Comments:

Blogger Elsede3' said...

ya3eeny yabny, hisham lessa met3astef...el wad da leeh elganna
2amma belnesba le 3am elsaye3, feeno da
we7yat abook latlayemny 3aleeh
tab da shab zareef awy awy awy
we lazem at3araf 3aleeh
we ba3deen mmken negeebo ma3ana fel bashawat
aw nenzel ma3ah e7na we btoo3 elsection, we akeed bardo howa hayetbeset meneena giddaaaaaaaaaan

Tue Jul 04, 07:17:00 AM  
Blogger كلمه said...

looooooooooooooooooool ... yabny da shab gamed 2wy .... da bta3 DASANY asdy DASANY heya elly bta3toh ... ya3ni shab bta3 mayah ma3danya mesh sahl abadan

Tue Jul 04, 07:26:00 AM  
Blogger Polka Dotted said...

omal law kont btet3amel m3 el nas di kol yom :D
aw7ash 7aga enak teb2a fil GUC m3 za3'lol el shab el cool.. wel reggala (sorry fil ta3beer) eli kol a7ades-hom homa ra2aso salsa embare7 fen :D

Wed Jul 12, 04:30:00 AM  
Blogger كلمه said...

bgd rbna ma3aky .... ana mkontesh msta7mel 2a23od ma3ah de2e2a kaman... hamdullah eny fel ta3leem elmagany...

Wed Jul 12, 07:01:00 AM  
Blogger كلام على بلاطة said...

اجمل كلام عن اجمل قهوة
تحياتى

Wed May 21, 10:23:00 PM  

Post a Comment

<< Home